vrijdag 28 september 2012

Geitenkaasballetjes gevuld met druif


Pas geleden hielp ik de stichting Variatie op de Kaart met een cateringklus. Dat betekende flink aan de bak: zestig eieren klutsen, een paar kilo's prei smoren en een hele rits taartjes bakken. Ondertussen viel er genoeg te snoepen. Zoals geitenkaasballetjes.

Maar, geen tijd voor thee en koekjes. Voor een zakenbeurs moesten er spannende vegetarische hapjes op tafel komen. De recepten lagen al klaar. Dus de chefkok van de kookstudio zette ons meteen aan de pannen. Moest goedkomen.

Sommige dingen bleken alleen lastig in te schatten. Hoeveel zout gebruik je nou in hemelsnaam in een bad van zestig eieren? Goed, dan eerst maar een testfrittata bakken. Zoals ik al verwachtte was deze behoorlijk flauw.


Met wat extra zout waren ze overheerlijk, deze frittata's met geroosterde paprika, spinazie en buffelmozzarella. Na ze even belachelijk trots aangestaard te hebben, ging ik verder met het maken van een duizelingwekkend aantal hartige taartjes.

Het was fijn werken in de ruime Kookstudio Peter Pan in Amsterdam. We kregen alles op tijd af. Nieuw was het werken in een professionele keuken voor mij niet. Naast mijn studie werkte ik ooit lange tijd als lunchkok. Maar toch is zo'n dag in een andere keuken altijd weer inspirerend.

Ik wist al meteen dat ik de geitenkaasballetjes op mijn blog wilde delen. Zo'n simpel en feestelijk hapje. Alleen, gebruikten ze nou hazelnoten óf pistachenoten? Wat maakt het eigenlijk uit. De sinaasappelrasp is mijn idee. Alsook de bieslook, waarmee ik de andere helft heb aangekleed.

Ingrediënten voor 12 geitenkaasballetjes

- 100 g zachte geitenkaas
- 40 g feta (naturel)
- 12 rode (of witte) pitloze druiven
- 40 g ongezouten pistachenoten of hazelnoten (ongeroosterd of geroosterd)
- 40 bieslookstengels, fijngesneden
- rasp van een halve (liefst biologische) sinaasappel

Bereiding

Maal de noten in de keukenmachine redelijk fijn. Zet apart in een kom.

Doe de geitenkaas en de feta in een kom. Prak de kaas fijn met een vork. Voeg het sinaasappelrasp toe en kneed het geheel met je handen door elkaar.

Neem een beetje van het kaasmengsel in je hand en druk de druif er in. Rol tot balletjes ter grootte van een walnoot.

Rol de helft van de balletjes een voor een door het notenmengsel. En rol de andere helft door de bieslook. Serveer meteen of zet in de koelkast.

Inspiratie: Stichting Variatie op de Kaart en Kookstudio Peter Pan in Amsterdam

Tips

- Zorg dat de kaas koud is!

1 opmerking:

  1. Wat een leuke kaasballetjes! die moet ik onthouden!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen